World Menopause Day

Wereld Menopauze Dag 2021

Leestijd:2 Minuten, 58 Seconden

Het is vandaag Wereld Menopauze Dag! Wereld Menopauze Dag wordt elk jaar gehouden op 18 oktober. Het doel van de dag is om mensen bewust te maken van de menopauze en de beschikbare ondersteuningsopties om de gezondheid en het welzijn te verbeteren.

Het thema voor Wereld Menopauze Dag 2021 is Bot Gezondheid (Bone Health).

Bot Gezondheid

Je bot gezondheid wordt met name tijdens de overgang belangrijk. Kraakbeen vormt een beschermend laagje tussen je gewrichten. Daardoor kunnen je gewrichten soepel langs elkaar bewegen, net als een scharnier. Maar als je lichaam steeds minder oestrogeen aanmaakt, wordt het kraakbeen dunner en steeds minder elastisch. Daardoor gaat het scharnieren tussen de botten en botjes natuurlijk ook stroever en je gewrichten gaan daardoor pijn doen.

Osteoporose

Bij osteoporose, of botontkalking, worden je botten steeds zachter en kun je ze sneller breken. Osteoporose komt meer voor bij vrouwen na de menopauze. Mensen met osteoporose breken vaker de pols, heup en zelfs de rug.

Osteoporose tijdens de overgang
Foto: Adobe Stock

Veel mensen hebben zachtere botten zonder zich hiervan bewust te zijn. Dit komt doordat botafbraak vaak heel langzaam gedurende een lange periode gebeurt en geen pijn veroorzaakt. Voor de meeste mensen is het breken van ledematen het eerste sein dat er iets mis is.

Risicofactoren

Er zijn een aantal risicofactoren op osteoporose die je zelf in de hand hebt maar ook een aantal die je niet zelf kunt beïnvloeden.

Risicofactoren voor het ontwikkelen van osteoporose zijn:

  • Voeding – een niet gevarieerd voedingspatroon waarbij tekorten aan calcium en vitamine D niet worden aangevuld
  • Fysieke activiteit – iemand die weinig beweegt heeft meer kans op osteoporose dan iemand die regelmatig beweegt.
  • Lichaamsgewicht – iemand die een laag lichaamsgewicht heeft, heeft meer kans op osteoporose
  • Roken – Roken verhoogt de kans op osteoporose
  • Alcohol – alcohol verhoogt de kans op osteoporose
  • Medicijnen – bepaalde medicijnen kunnen osteoporose veroorzaken
  • Leeftijd – naarmate we ouder worden wordt de kans groter dat je osteoporose ontwikkelt
  • Geslacht – Als vrouw heb je een grotere kans om osteoporose te krijgen dan wanneer je man bent. Dit komt doordat vrouwen dunnere botten hebben dan mannen.
  • Afkomst – Vrouwen van Aziatische afkomst hebben een grotere kans om osteoporose te ontwikkelen.
  • Genetisch – Wanneer er osteoporose in de familie voorkomt is de kans groter dat jij ook osteoporose ontwikkelt.

Wat kun je zelf aan je Bot Gezondheid doen?

Als het goed is moet je nog een tijdje verder met je botten en gewrichten, het is daarom zaak goed voor je botten te zorgen. Wat kan bijdragen aan een goede bot gezondheid?

Zorg voor een goed gebalanceerd voedingspatroon dat rijk is aan calcium en vitamine D. Met name vitamine D wordt is onze westerse maatschappij vaak vergeten. Een tekort aan vitamine D kan voor veel ongemakken zorgen. Met name tijdens de herfst- en wintermaanden is het raadzaam extra vitamine D te slikken vanwege het gebrek aan zonlicht.

Goede bronnen van calcium zijn zuivelproducten en voedsel en dranken waar extra calcium aan toegevoegd is. Vitamine D zit met name in vette vis, lever, vlees en eieren.

Zorg voor voldoende beweging. Heb je een zittend beroep? Plan dat elk halfuur een bewegingsmoment in. Net als spieren worden botter sterker van beweging zoals trappen lopen, fietsen, wandelen, maar ook bijvoorbeeld dansen. probeer aan minimaal 30 minuten (intensieve) beweging te komen elke dag.

Ook yoga kan heel heilzaam zijn. Vrouw & Overgang heeft een poster ontworpen die je gratis kunt downloaden en die je kunt afdrukken. De poster kun je dan ergens op een plekje hangen waar je er aan herinnerd wordt de oefeningen regelmatig te doen. Je vindt de poster hier!

Leef gezond. Rook niet en wanneer je alcohol drinkt, drink het met mate.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Previous post Doelgroep Media lanceert nieuw platform voor vrouwen in de overgang
Zelfafnametest Baarmoederhalskanker Next post Gezondheidsraad adviseert zelfafnameset baarmoederhalskanker